Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Rogowie od stycznia do grudnia 2010 roku realizował projekt systemowy „Lepsze Jutro” w ramach Priorytetu VII. Promocja integracji społecznej Poddziałanie 7.1.1. Rozwój i upowszechnianie aktywnej integracji przez ośrodki pomocy społecznej. Współfinansowany przez ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach programu operacyjnego Kapitał Ludzki.
Instytucja Wdrażająca - Regionalny Ośrodek Polityki Społecznej w Toruniu, Instytucja Pośrednicząca - Urząd Marszałkowski województwa kujawsko-pomorskiego w Toruniu.
Przystąpienie do realizacji projektu miało na celu przeciwdziałanie wykluczeniu społecznemu i marginalizacji rodzin dysfunkcyjnych oraz członków ich rodzin, poprzez stworzenie systemu umożliwiającego osobom przezwyciężenie trudnych sytuacji życiowych i dążenie do usamodzielnienia gospodarczego, społecznego i zawodowego.
Działaniami projektu systemowego objętych zostało 14 osób, zamieszkujących na terenie gminy Rogowo, korzystających z pomocy społecznej, w wieku aktywności zawodowej, które pozostają bez zatrudnienia przez dłuższy okres czasu.
Zostało podpisanych 14 kontraktów socjalnych na realizację działań takich jak: instrumenty aktywnej integracji, praca socjalna, prace społecznie użyteczne oraz wsparcie finansowe dla wszystkich uczestników projektu, w formie wypłacenia 2 zasiłków celowych, finansowanych ze środków własnych Gminy.
Beneficjenci zostali wyposażeni w wiedzę dotyczącą bezrobocia, rynku pracy oraz aktywnych metod poszukiwania pracy.
W ramach realizacji przeprowadzone zostały specjalistyczne kursy zawodowe:
1. Kucharz małej gastronomii: Szkolenie ukończyło 12 beneficjentów. Zajęcie teoretyczne odbywały się w Zakładzie Doskonalenia Zawodowego w Rypinie, natomiast zajęcia praktyczne prowadzone były w lokalu gastronomicznym „Gastronom”. Celem kursu było przygotowanie praktyczne i teoretyczne do zawodu kucharza, nabycie podstawowych umiejętności do wykonywania pracy, zaznajomienie z zasadami żywienia, przygotowywania posiłków, dekorowania ich oraz podawania na stół. Co w rezultacie będzie zwiększeniem szans na podjęcie zatrudnienia lub założenie własnego lokalu gastronomicznego.
Program kursu obejmował 40 godzin zajęć teoretycznych, 120 godzin ćwiczeń oraz 80 godzin zajęć praktycznych. Dla uczestników kursu przewidziany został również 6 godzinny egzamin sprawdzający wiedzę teoretyczną i praktyczną .
2. Drwal – pilarz: szkolenie ukończyło 3 beneficjentów. Zajęcia teoretyczne odbywały się w Zakładzie Doskonalenia Zawodowego w Rypinie, natomiast zajęcia praktyczne odbywały się na terenach leśny Nadleśnictwa Skrwilno. Celem szkolenia było opanowanie przez uczestników przyuczenia do zawodu drwal – pilarz umiejętności i kwalifikacji zawodowych na poziomie gwarantującym najwyższą efektywność działania oraz minimalizację zagrożeń życia i zdrowia występującą w tym zawodzie. Podczas realizacji szkolenia kursanci nabyli umiejętności m. In. W udzielaniu pierwszej pomocy przedmedycznej, zasady pracy na stanowisku pracy pilarza oraz najważniejsze w tym zawodzie zasady zapewniania bezpieczeństwa sobie i innym pracownikom. Wszyscy uczestnicy szkolenia po zdaniu egzaminu otrzymali zaświadczenie o uczestnictwie w szkoleniu. Całość obejmowała 122 godziny szkolenia.
3. Przyuczenie do zawodu szwaczki: Zajęcie teoretyczne odbywały się w Zakładzie Doskonalenia Zawodowego w Rypinie, natomiast zajęcia praktyczne prowadzone były
Celem kursu było teoretyczne i praktyczne przygotowanie kursantek do wykonywania prac z zakresu kroju i szycia odzieży w punkcie usługowym oraz metodą konfekcyjną. Zapoznanie z podstawowymi zasadami występującymi przy konstruowaniu odzieży, poznanie umiejętności obsługi najważniejszych maszyn i urządzeń krawieckich . Nabycie umiejętności rozróżniania właściwości surowców do wyrobu materiałów odzieżowych, oraz zasad bezpieczeństwa i prawidłowej pracy, uświadomienie zagrożeń i nauczenie postępowania w sytuacjach awaryjnych. Całość kursu obejmowała 136 godzin wykładów, 156 godzin praktycznych z czego 4 godziny były przeznaczone na egzamin sprawdzający nabytą wiedzę. Kursantki zdobyły praktyczną wiedzę m.in. z kroju i modelowania, technologii krawiectwa i materiałoznawstwa.